Проєкт «Дилецький: Must hear» є наступним етапом започаткованої 2019 року партесної лабораторії Musica Sacra Ukraina – ініціативи Open Opera Ukraine з дослідження, виконання та презентації вокальної музики українського бароко. Мета проєкту «Дилецький: Must hear» полягає у поширенні доробку найважливішого композитора українського бароко Миколи Дилецького, а також інших авторів доби, у виконанні, що відповідає сучасним тенденціям репрезентації музики минулих епох.
Проєкт передбачає запис та презентацію аудіоальбому із творами Миколи Дилецького, а також композиціями невідомих авторів. Їх озвучать учасники професійного вокального ансамблю «Partes», що спеціалізується на виконанні музики бароко. Запис здійснюватиметься в автентичному для бароко просторі Кирилівської церкви Національного заповідника «Софія Київська». Реліз буде доступний на онлайн-ресурсах Spotify, Apple Music, You Tube music. Концерт-презентацію, що відбуватиметься наживо у Кирилівській церкві та у стрім-трансляції на платформах Open Opera Ukraine та Open Theatre, заплановано на 17 вересня.
Змістовним центром у проекті «Дилецький: Must hear» є беззаперечний шедевр композитора – Воскресенський канон. Особливість релізу полягає у тому, що вперше Воскресенський канон постане у двох наявних на сьогодні авторських версіях. Перша була віднайдена академіком Ніною Герасимовою-Персидською у рукописних фондах Національної бібліотеки ім. В. Вернадського у Києві і видана нею у 1976 та 1981 роках. В ній відсутня одна із восьми хорових партій; її реконструював музиколог, професор Львівської консерваторії Ярема Якубяк. Друга рукописна версія, виявлена у 2000-х, є повною. Для виконання у проєкті її підготувала сучасна дослідниця української хорової культури, доктор мистецтвознавства Ольга Шуміліна.
Рівень композиторської майстерності, естетичної вартості дозволяє зарахувати Воскресенський канон М.Дилецького до переліку найвизначніших творінь української професійної музики. Він може стати одним із національних культурних символів у площині музичного мистецтва, і з часом набуде значення, подібне до вже відомих «Щедрика» Миколи Леонтовича, «Молитви за Україну» Миколи Лисенка та ін. Закладена у сакральному богослужбовому тексті ідея перемоги світла й життя над темрявою і смертю резонує із екзистенційними засадами нинішньої російсько-української війни.
Проєкт «Дилецький: Must hear» актуалізує в аудіозапису й інші маловідомі партесні твори анонімних авторів – 12-голосні концерти «Оле, оле, окаянная душе»,«Сіде Адам прямо рая», «Помишляю день страшний» та 6-голосний «Приближається душе конец». Їх покаянна, обернена до складного й суперечливого світу людської душі, скорботна тематика контрастує із радісним прославленням світлого Христового Воскресіння.
Втілення програми цьогорічної партесної лабораторії стало можливим завдяки підтримці Українського культурного фонду. Партнер проєкту – музей «Кирилівська церква» Національного заповідника «Софія Київська»
Анна Гадецька – програмна директорка Open Opera Ukraine: «Дилецький – майстер, що уособлює складність та багатошаровість культурної ідентичності, дозволяючи глибше розкрити процеси її формування в Україні XVII століття та віднайти паралелі із сучасністю. Реліз відкриває унікальний український спадок, яким ми можемо пишатись, який дає можливість презентувати нашу культуру в світі. Тому, Дилецький таки must hear!»
Наталія Хмілевська – хормейстерка, співачка, керівниця вокального ансамблю «Partes»: «Твори Миколи Дилецького проявляють вкоріненість майстра у потужну поліфонічну традицію західноєвропейського Ренесансу та Бароко, демонструють виразне індивідуальне бачення митця, що спирається на особливості української музичної традиції, відсилаючи до монодичних розспівів східного християнства, кантового способу викладу матеріалу тощо. Вони якнайкраще унаочнюють вікову тяглість української музичної традиції, її рівноцінність і тісний звʼязок із іншими музичними культурами європейського бароко. А Воскресенський канон допомагає зрозуміти подальші процеси розбудови українського хорового багатоголосся».
Наталія Ключинська – музикознавиця, наукова консультантка проєкту: «Музика Миколи Дилецького є зразком глибокого й багатогранного втілення духовних текстів. Синкретизм музичної мови композитора актуалізує таке ж різностороннє сприйняття його творів слухачами, через емоції, інтелект та духовне пережиття. Воскресенський канон – один із неповторних шедеврів музики бароко, твір, що має зайняти належне місце у європейській музичній спадщині».
Ольга Шуміліна – докторка мистецтвознавства, професорка кафедри теорії музики Львівської національної музичної академії імені М.В.Лисенка: «Воскресенський канон Дилецького – твір сенсаційно яскравий і зрілий, як для другої половини XVII століття. Він показує надзвичайно високий рівень композиторської майстерності, який випередив свою епоху. Тому він, на відміну від інших знайдених свого часу творів Дилецького, одразу прикував до себе увагу виконавців і науковців, втілився у трьох публікаціях та аудіозаписі. Час оприлюднити й нову версію партитури Воскресенського канону, де замість реконструйованої хорової партії одного з голосів уведено новознайдену оригінальну авторську партію».
Подія на Facebook – https://www.facebook.com/events/979773879741764
Лінк на онлайн-трансляцію – https://youtube.com/live/nobjWb-X2g8?feature=share
За додатковою інформацією звертатись за телефонами +380 97 984 61 25, +380 99 630 74 46 або на скриньку pr@openopera.com.ua
www.facebook.com/OpenOperaUkraine/
Open Opera Ukraine – незалежна недержавна платформа, діяльність якої спрямована на формування нових підходів в сприйнятті широкою аудиторією академічної музики та оперного мистецтва. Шляхи досягнення мети – створення нових сучасних постановок, розвиток аудиторії і професійна допомога молодим талантам. Особливий акцент Open Opera Ukraine ставить на музиці бароко, а також запроваджує підходи історично інформованого виконавства. Серед проєктів, реалізованих Open Opera Ukraine, у тому числі і за підтримки Українського культурного фонду,– постановка опери «Дідона та Еней» Генрі Перселла (10 показів у шести містах України), опери «Ацис і Галатея» Ґ. Ф. Генделя, ініціювання проєкту дослідження та презентації українських партесних концертів «Musica sacra Ukraina: партесний вимір» (концерт «Житель града Києва», аудіодиск з партесними концертами ХVII-XVIII ст. (Дилецький та аноніми), концерти і майстер-класи у чотирьох містах України «Open partes: комунікація без меж»). Open Opera Ukraine здійснює освітню та концертну діяльність у співпраці з такими знаними в Україні та за кордоном музикантами, як Емма Кіркбі, Ілля Король, Йорґ Халубек, Йорґ Цвікер, Ольга Пасічник, Юрій Міненко та ін., курує аматорські хори Б.А.Х та Holosni.
Український культурний фонд – державна установа, створена у 2017 році, на підставі відповідного Закону України, з метою сприяння розвитку національної культури та мистецтва в державі, забезпечення сприятливих умов для розвитку інтелектуального та духовного потенціалу особистості і суспільства, широкого доступу громадян до національного культурного надбання, підтримки культурного розмаїття та інтеграції української культури у світовий культурний простір. Діяльність фонду, згідно чинного законодавства, спрямовується та координується Міністерством культури України. Підтримка проектів Українським культурним фондом здійснюється на конкурсних засадах.