Нещодавно прозвучав Перший Міжнародний хоровий фестиваль імені В’ячеслава Палкіна (далі – фестиваль), започаткований Харківською міською радою з метою вшанування пам’яті видатного хормейстера – засновника Академічного хору Харківської обласної філармонії та народної чоловічої капели Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого.
В’ячеслав Сергійович все своє життя присвятив тому, щоб якомога більше людей залучити до хорового співу та мріяв вивести хорове мистецтво рідного краю на міжнародний рівень. Нажаль за життя маестро не встиг втілити свою грандіозну ідею, але дякуючи його учням-послідовникам з 30 листопада по 5 грудня 2021 року в Харкові народився Хоровий фестиваль, який зібрав десятки, а то й сотні хормейстерів з усієї України і закордону.
Цей тиждень хорового мистецтва можна назвати ХОРОВИМ ІНТЕНСИВОМ, адже в рамках фестивалю було проведено І Міжнародний конкурс хорових диригентів імені В’ячеслава Палкіна (далі – конкурс), три майстер-класи, хоровий марафон аматорських колективів і концертні виступи учбових та професійних хорів.
30 листопада відбулося знайомство та жеребкування учасників конкурсу. У Великій залі Харківської обласної філармонії пролунало урочисте відкриття фестивалю за участі:
Академічного хору імені В’ячеслава Палкіна Харківської обласної філармонії (художній керівник – лауреат Всеукраїнського конкурсу хорових диригентів Андрій Сиротенко),
хору студентів Харківського національного університету мистецтв імені І.П. Котляревського (художній керівник – заслужений діяч мистецтв України Сергій Прокопов),
хору оперної студії Харківського національного університету мистецтв імені І.П. Котляревського (головний хормейстер – заслужена діячка мистецтв України Наталія Бєлік-Золотарьова),
Академічного симфонічного оркестру Харківської обласної філармонії (художній керівник – Народний артист України Юрій Янко). Та провідних солістів України:
солістки Національної опери України та театру «Київська Опера», заслуженої артистки України – Ольги Фомічової (сопрано),
солістки Дніпропетровського академічного театру опери та балету, заслуженої артистки України – Ольги Ус (меццо-сопрано),
соліста Одеського Національного академічного театру опери та балету, заслуженого артиста України – Олега Злакомана (тенор),
соліста Одеського Національного академічного театру опери та балету, заслуженого артиста України – Дмитра Павлюка (бас).
На сцені прозвучала українська і зарубіжна класика, твори сучасних композиторів і ті, що були в репертуарі маестро. Таким чином керівники колективів вшанували пам’ять свого видатного вчителя.
На завершення концерту пролунав Фінал симфонії №9 Л.В. Бетховена у виконанні зведеного хору, солістів та оркестру. За диригентським пультом Народний артист України – Юрій Янко.
З 1 грудня розпочався конкурс хорових диригентів. Ідея створення конкурсу не була стихійною, а навпаки – творче змагання хорових диригентів будо присвячене 85-річчю від Дня народження В’ячеслава Палкіна, задля популяризації хорового мистецтва та відкриття нових імен молодих хормейстерів.
На конкурс в журі були запрошені провідні хормейстери:
голова журі Маріс Сірмайс (Рига, Латвія) – головний диригент і художній керівник Державного Академічного хору «Latvija»;
Інесса Бодяко (Мінськ, Білорусь) – доцент, завідувачка кафедри хорового диригування та художній керівник студентського хору Білоруської державної академії музики;
Олександр Вацек (Україна) – заслужений діяч мистецтв України, диригент, хормейстер, вокальний педагог. Хоровий консул, обраний Міжнародним Олімпійським Хоровим Комітетом. Засновник та керівник багаторазового лауреата міжнародних хорових конкурсів хорової капели «Орея».
Ліана Чонішвілі (Тбілісі, Грузія) – керівник Фестивального хору Тбіліської державної консерваторії. Професор, завідувачка кафедри диригування академічним хором Тбіліської державної консерваторії імені Вано Сараджишвілі.
Юрій Янко (Харків, Україна) – Народний артист України. Директор і головний диригент Харківської філармонії.
Конкурс пройшов в три тури і всі три тури Академічний хор імені В’ячеслава Палкіна високопрофесійно, максимально уважно і гнучко відповідав та реагував на всі вимоги хормейстерів-конкурсантів. А як світилися їхні очі! Артисти хору ніби народжувалися ще раз і ще раз перед кожним конкурсантом, щоб той мав успішний виступ. Після кожного туру члени журі та конкурсанти вклонялися перед співаками та їх керівником Андрієм Сиротенко, дякуючи за високий рівень майстерності хору.
У Першому турі творчо змагалися 18 учасників, що попередньо були відібрані по відео-роботам (записи репетицій та концертів). Географія конкурсантів досить широка: Україна (Харків, Київ, Суми, Одеса, Львів), Латвія, Китай. Майже всі учасники конкурсу – практикуючі хормейстери. Переважна більшість – студенти старших курсів і аспіранти Вишів. В роботі були номери для мішаного складу хору з хорового циклу на вірші В.Сосюри «Хорові акварелі» харківського композитора Тараса Кравцова. Кожен конкурсант працював 15 хвилин. Головним завданням було аргументоване викладення своєї інтерпретації твору, технічна точність і свобода для її втілення.
В Другий тур було відібрано 9 учасників. Часовий регламент збільшився до 20 хвилин. Так співпало, що більшість конкурсантів обрала для роботи в другому турі твори К. Пендерецького, а також Є. Станковича і Ф. Мартіна. Обов’язковою вимогою для конкурсантів у Другому турі було концертне диригування української народної пісні в обробці М. Леонтовича «Дударик» без репетицій. У виборі цього твору можна прослідкувати деякий символізм: учні В.С. Палкіна між собою люблячи називали його «дідом». А також на сьогоднішній день «Дударик» дуже актуальний, адже в ньому прослуховується підтекст зникнення української пісні, як традиційного виконання в побуті і на народних святах. Але завдяки таким фестивалям українська пісня, українська культура залишається популярною як в Україні, так і за її межами!
Особливою ознакою фестивалю стало те, що він зібрав багато хормейстерів з Харкова, Києва, Кривого Рогу, Сєвєродонецька, Дніпра, Одеси, Сум. Дехто приїздив на окремі майстер-класи і виступи, а є й такі, що весь тиждень майже жили в концертних залах Харківської філармонії. Не даремно цю подію можна назвати хоровим інтенсивом, адже прослухавши заходи, ти наче проходиш ще раз навчання в магістратурі: техніки диригування, методики, техніки звукоутворення, симфонічне диригування, курс хорознавства, історія хорового виконавства Харкова, промови відомих музикантів, творче спілкування, обговорення та дискусії в кулуарах конкурсу, знайомства з провідними хормейстерами та композиторами, нові ідеї, нові враження.
На фестивалі були присутні голови обласних осередків та члени Всеукраїнського хорового товариства імені Миколи Леонтовича Національної музичної спілки України та головою Товариства Олександр Тарасенко.
По завершенню Другого туру комісія, що складалася з членів Всеукраїнського хорового товариства імені Миколи Леонтовича обрала кандидата на отримання нагороди за кращу інтерпритацію «Дударика». Володарем нагороди став київський хормейстер, директор та художній керівник хору «Софія» Олексій Шамрицький. Диплом, нове видання Хорових творів М. Леонтовича та грошову премію вручив голова Олександр Тарасенко.
До Третього туру пройшли 4 конкурсанти: Богдан Притула (Київ), Назарій Тарасенко (Київ), Крістапс Соловйовс (Латвія) та Артем Олексієнко (Київ). Часовий регламент репетиції – 30 хвилин. На передодні фіналісти знову тягли жереб. Запропоновані оргкомітетом твори абсолютно різні за характером, стилем, фактурою. Глядачі вже не просто слідкували за процесом, а й вболівали за КОЖНОГО фіналіста, за оркестр і за хор, який співав вже четвертий день. Дуже виразно і проникливо співали солісти. Нажаль молоді диригенти не завжди враховували їх присутність, працюючи над опануванням форми і оркестрового звукоутворення.
Програма Третього туру:
Ф. Шуберт «Messe G-dur» № 1,2;
Л. Дичко кантата «Червона калина» ч. 1, 2;
Дж. Россіні «Маленька урочиста месса» № 1,7;
О. Щетинський «Реквієм» № 1,2.
Ввечері того ж дня відбувся концерт фіналістів з хором та оркестром. Журі вже сиділи в центрі зали і оцінювали саме концертний виступ, так, як би глядач сидів і слухав концерт. По завершенню конкурсних прослуховувань запанувала інтрига, адже результати конкурсу були оголошені через два дні – в останній день ПалкінФесту. За цей час вся хорова громада мала можливість обгворювати, аналізувати кожного фіналіста, дискутувати щодо переможця…
Обговорюючи конкурс хорова публіка прийшла до висновку, що Київська диригентсько-хорова школа є на сьогодні найсильнішою в Україні. Не дарма до фіналу пройшли три її представники!
Слід зазначити, що після конкурсних прослуховувань члени жюрі спілкувалися з конкурсантами всіх турів, ділилися своїми враженнями та зауваженнями щодо майстерності конкурсантів. Таке спілкування надзвичайно важливе для молодих диригентів-хормейстерів, адже члени журі об’єктивно могли висловитись, не боючись образити чи вказати на недоліки в роботі. Навпаки, були сказані цінні поради та побажання щодо подальшого розвитку диригентської молоді. Така відкритість членів журі не часто спостерігається на конкурсах в Україні, хоча є нормою в Європі.
4 грудня в Органному залі Харківської філармонії був проведений майстер-клас голови жюрі І Міжнародного конкурсу імені В’ячеслава Палкіна, головного диригента і художнього керівника Державного Академічного хору «Latvija» – Маріса Сірмайса. Майстер-клас тривав майже дві години і слухачі та хор були готові слухати і працювати ще стільки, адже диригент закохує в себе з першого ауфтакта, наповнює сенсом кожну фразу, прекрасно відчуває хор і чаклує звуком. Маріс Сірмайс це хімічна сполука надзвичайного професіоналізму та харизми, щирої посмішки і великого серця.
Після майстер-класу вся хорова громада перенеслась до Палацу студентів Національної юридичної академії України імені Ярослава Мудрого, де можна було послухати аматорські колективи Харкова і закордону наживо та on-line. Завершила хоровий марафон Ольга Чернишова разом з «Хором одиноких сердець сержанта Пеппера» (керівник – Анна Мінакова) та всіма, хто забажав вийти на сцену. Всі, хто були на сцені – неначе знаходились на іншій планеті. Ольга довільно поділила всіх на чотири партії і, задаючи хористам тон та ритмічний малюнок, почала з ними імпровізувати. В імпровізації могли прийняти участь всі бажаючі, як в складі хору, так і сольно. Радувало те, що не всі співаки були музикантами, а музикували досить впевнено та інтонаційно чисто. Це хороший спосіб закохувати аматорів в хорове мистецтво, а також досить цікава методика для опанування двоголосся в дитячих хорах.
5 грудня – фінал ПалкінФесту. У Великій залі ХОФ пройшов ще один майстер-клас корифея хорової справи, заслуженого діяча мистецтв України, художнього керівника та диригента Академічної хорової капели «Орея» Житомирської обласної філармонії імені Святослава Ріхтера – Олександра Вацека. Глядачі мали можливість побачити, як маестро працює зі співаками над звукоутворенням, як обтесує людські тембри, після чого хор звучить, як симфонічний оркестр, завдяки чому сопрано вільно співає мі третьої октави, як досягає піаніссімо. Цей кропіткий скурпульозний і неспинний труд глядач мав щастя відчути, сидячи в залі, зміг доторкнутися до магії роботи з хором Олександра Вацека.
На завершення фестивалю публіка нарешті дочекалась оголошення переможців та вручення пам’ятних призів.
Отже:
Приз «За найкращу виконавську інтерпретацію хорового стилю Тараса Кравцова» від Харківського національного університету мистецтв імені І.П.Котляревського отримала Дар’я Козик (Харків).
Спеціальний приз від Академічного хору імені В’ячеслава Палкіна Харківської обласної філармонії отримав Дмитро Ткачов (Харків).
Лауреатами ІІІ премії стали
Богдан Притула (Київ) та
Крістапс Соловйовс (Латвія)
Лауреатом ІІ премії – Артем Олексієнко (Київ)
Лауреатом І премії – Назарій Тарасенко (Київ).
Фестиваль завершився виступом Академічної хорової капели «Орея» під орудою Олександра Вацека. Дуже важко описати відчуття отримані під час концерту. Не хотілося йти з зали, не вірилося, що фестиваль завершено, емоції переповнювали душу… Концерт наче поставив три крапки в біографії Харківського Міжнародного хорового фестивалю імені В’ячеслава Палкіна.
Завдяки щирому бажанню, чистій ідеї учнів В’ячеслава Палкіна вшанувати пам’ять маестро у Харкові відбувся Міжнародний хоровий фестиваль з прекрасним майбутнім. Андрій Сиротенко сказав: «В’ячеслав Сергійович – людина доля. Він створив нашу долю…» Завдяки цьому фестивалю В’ячеслав Сергійович продовжить творити долі молодим хормейстерам!
Голова Сумського осередку Всеукраїнського хорового товариства імені Миколи Леонтовича НВМС, викладач вищої категорії Сумського фахового коледжу мистецтв і культури ім. Д.С. Бортнянського ОКСАНА Доленкова